پاسخ این سوال برای هر فرد متفاوت است. در علوم تجربی (مثل پزشکی) برای اینکه بتوان رابطه بین دو متغیر را بررسی کرد، ابتدا نیاز است که هر دو متغیر مستقل و وابسته، به طور دقیق تعریف شوند. در این‌حالت «روزه گرفتن» متغیر مستقل و «سلامت» متغیر وابسته است.
  • از آنجایی‌که متغیر مستقل (یعنی روزه گرفتن) تعریف ثابت و معینی ندارد، نمی‌توان نتایج بررسی روی آن را تعمیم داد. برای مثال وقتی می گوییم «روزه گرفتن» منظورمان روزه گرفتن خانمی با وزن ۵۰ کیلوگرم در تیرماه در عربستان است، یا مردی با ۸۰ کیلو گرم وزن در دی‌ماه در انگلستان؟در واقع از آنجایی‌که شرایط محیطی، توانایی جسمی، سابقه و نوع بیماری‌های افراد، مدت زمان گرسنگی و تشنگی ثابت نیستند، نمی‌توان به طور دقیق و جامع در مورد تاثیر روزه‌داری بر سلامتی (چه مثبت ، چه منفی) اظهارنظر کرد.
  • از سوی دیگر،سلامتی (متغیر وابسته)هم یک واژه کلی است. باید به طور دقیق مشخص کرد که در مورد کدام بیماری یا ارگان خاص صحبت می‌کنیم و منظورمان از اثر سلامتی روزه بر آن اندام خاص چیست.
  • 78102_963

جستجو در سایت Pubmed (وبسایت تخصصی مقالات پزشکی) حدود ۷۰۰ مقاله مرتبط با روزه‌گیری در ماه رمضان را نشان می‌دهد. قسمت عمده این مقالات در ارتباط با تاثیر روزه روی قندخون افراد دیابتی است و را‌ه‌کارهای کنترل آن را بررسی کرده‌اند. در واقع توضیح داده‌اند که چگونه افراد دیابتی با شرایط خاص می‌توانند روزه بگیرند یا چه تاثیراتی بر آنها خواهد داشت. سایر مقالات هم هر یک به تفکیک به تاثیر روزه گرفتن روی بیماریهای خاص، مثل بیماری‌های قلبی و کلیوی پرداخته‌اند.

اشکال دیگری که در مقالات مرتبط وجود دارد، محیط انجام تحقیقات است. اکثریت قریب به اتفاق این تحقیقات در کشورهای اسلامی انجام شده (ایران، ترکیه، عربستان) این مقالات از جانب بسیاری از محققان به سوگیری (جانب‌داری اعتقادی) متهم شده‌اند

 

به قطع و یقین مواردی مانند درمان و پیشگیری از سرطان، شادابی پوست، درمان بیماری‌های گوارشی و غیره (با کمک روزه‌داری)؛ همگی بی‌پایه و اساس بوده و از شایعات اینترنتی یا دروغ‌های رایج میان عوام نشأت می‌گیرد. حتی ممکن است در افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند، عوارضی ایجاد کند.

تنها موارد ذکر شده در مقالات به عنوان فواید روزه، در صورت کاهش وزن رخ می‌دهد. این اثرات مطلوب صرفاً مختص روزه داری نیست و رژیم های غذایی علمی نیز این اثرات مطلوب را بر بدن می‌گذارند. ۵۶ مقاله در این مورد یافت شد که به طور خلاصه و کلی تاثیر روزه را بر چربی خون مثبت، تاثیر آن بر شماری از بیماری‌های چشم بی‌ضرر و گاهی مضر، و بر روی سلامت قلب و کلیه ها بی اثر، ارزیابی کرده‌اند. در مطالعه‌ای دیگر دیده شد که روزه گرفن (۱۳ تا ۱۸ ساعت بسته به طول روز) اثرات مفید یا مضری بر قلب، ریه، کبد، کلیه، چشم، پروفایل خونی، و عملکرد هورمونی و عصبی (افراد سالم) ندارد. در نهایت تمامی مقالات تاکید می‌کنند که نتایج قابلیت تعمیم ندارند، و فواید و مضرات روزه داری برای هر شخص باید به طور اختصاصی توسط پزشک متخصص و متخصص تغذیه، سنجیده و بر اساس آن عمل شود. 

از مهم ترین مسائل در روزه‌داری طولانی‌مدت به ویژه در فصول و مناطق گرم، آسیب کلیوی است. کمبود آب می‌تواند در بسیاری از ارگان‌ها و سیستم‌های بدن اخلال ایجاد کند که “کلیه” یکی از آنهاست و در افراد مستعد امکان تشکیل سنگ‌های کلیوی وجود دارد. گرچه این جمله معروف که بدن انسان روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب احتیاج دارد، پایه علمی ندارد و بدن انسان توانایی کنترل متابولیسم خود را هنگام تشنگی های طولانی دارد. اما در هیچ منبعی هم ۱۶ ساعت ننوشیدن آب توصیه نشده است. اگر به روزه اعتقاد دارید برای روزه‌داری طولانی مدت در فصل گرما، باید تا حد امکان از فعالیت‌هایی که موجب دفع آب از بدن می‌شوند (ورزش، کار بدنی و …) پرهیز کرد.

در نهایت روزه گرفتن یا نگرفتن یک تصمیم شخصی و بر اساس اعتقادات مذهبی است و اثر روزه بر بدن شما بستگی به رفتار تغذیه‌ای و شرایط جسمی شما دارد.

از : سایت گمانه