آموزش فیزیک بودجه بندی فیزیک روش مطالعه فیزیک تسلط به فیزیک در کوتاه ترین زمان

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

چرا پرنده‌ها دچار برق گرفتگی نمی‌شوند؟

چرا پرنده‌ها دچار برق گرفتگی نمی‌شوند؟

بی‌شک هنگام عبور از خیابان، پرندگانی را دیده‌اید که در حین پرواز، ناگهان روی سیم‌های انتقال برق فرود می‌آیند و احتمالا این سوال برای شما مطرح شده است که به رغم وجود جریانی با ولتاژ بالا در این سیم‌ها چرا این پرندگان دچار برق گرفتگی نمی‌شوند؟ 

حقیقت این است که روی این سیم‌ها هیچ پوشش عایقی هم وجود ندارد و به همین علت قرار گرفتن این سیم‌ها در ارتفاعات کم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. 

تنها دلیلی که موجب می‌شود پرندگان بندرت در این شرایط، دچار برق گرفتگی شوند، این است که وقتی پرندگان روی این سیم‌ها می‌نشینند تنها با سطح سیم‌ها در تماس هستند و بدن آنها با هیچ جای دیگری در ارتباط نیست. 

انرژی الکتریکی نیز مانند دیگر انواع انرژی در جهتی حرکت می‌کند که به حالتی از موازنه یا تعادل دست یابد. 

به عبارت دیگر، انرژی از مناطقی که انرژی در آنجا بیشتر است، به مناطقی که با کمبود انرژی مواجه است جریان پیدا می‌کند و همیشه برای رسیدن به این وضعیت، مسیری را انتخاب می‌کند که با مقاومت کمتری در طول مسیر حرکت روبه‌رو شود. 

اگر پرنده یک پای خود را روی سیم برق قرار دهد و پای دیگرش را روی سطح زمین یا سیم دیگری با ولتاژ کمتر بگذارد، با مشکل برق گرفتگی مواجه خواهد شد، اما در شرایطی که هر دو پایش روی یک سیم برق باشد یا یک پای این پرنده روی سیمی با همان ولتاژ قرار گرفته باشد، هیچ خطری پرنده را تهدید نخواهد کرد بنابراین جریان هیچ مسیری را برای انتقال پیدا نخواهد کرد و در همان مسیر سیم که کمترین مقاومت ممکن را دارد باقی می‌ماند. 

می‌توان گفت، تنها در شرایطی که جریان از بدن پرنده عبور کند و از یک مسیر با ولتاژ بالا به مسیر دیگری با ولتاژ پایین منتقل شود، پرنده دچار برق‌گرفتگی می‌شود. 

انسان‌ها نیز اگر دو دست خودشان را روی یک سیم برق بگذارند و از آن آویزان شوند، تا زمانی که به زمین یا دکل‌های مخابراتی نزدیک نشوند با مشکل برق گرفتگی مواجه نخواهند شد، چراکه در چنین وضعیتی هیچ مسیری برای عبور جریان برق از بدن فرد وجود نخواهد داشت. در عین حال هیچگاه به شما توصیه نمی‌کنیم چنین کاری را امتحان کنید. 

برای اثبات این حقیقت در ذهن‌تان تنها کافی است سرتان را رو به آسمان بلند کنید و نگاهی به پرندگانی بیندازید که روی این سیم‌ها فرود می‌آیند و پس از رفع خستگی به پرواز در آسمان ادامه می‌دهند. 

مریم وکیلی 
منبع: دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

دانلود کتاب فیزیک 3

بچه ها فیزیک 3 تجربی و ریاضی تنها فرقشون اینه که فیزیک ریاضی یک فصل بیشتر داره 

برین حالشو ببرین!

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

انقلاب آب در سنگاپور

کشور سنگاپور یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در زمینه مدیریت آب به‌شمار می‌رود و در زمینه استفاده از فناوری‌ها در خصوص مدیریت آب نیز پیشرو است. این کشور هرچند با خشکسال‌ترین دوره تاریخ خود مواجه است، ولی توانسته از ظرفیت‌های خود به نحو مناسبی بهره‌برداری کند. قابل ذکر است که راه‌های چهارگانه‌ای برای تامین آب این کشور بنا نهاده شده که یکی از این راه‌ها شیرین‌سازی آب دریا، دیگری تبدیل فاضلاب به آب باکیفیت، راه سوم واردات آب از مالزی و راه آخر نیز آب‌های موجود در آبخوان‌های این کشور است.

روزنامه شرق امروز

برای مطالعه بیشتر :

http://www.sharghdaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=422&pageno=10

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

تکلیف کلاسهای نیلوفر

این کلاسها هم قطعی شد

کلاس فیزیک 2 و فیزیک 3 و فیزیک پیش

آموزشگاه نیلوفر

دوشنبه و چهارشنبه عصر 

* در حال حاضر مبلغ ثبت نام کلاسها در این مرکز پایین است و گویا از انتهای خرداد قیمت کلاسها بیشتر می شود

*آموزشگاه نیلوفر : وکیل آباد دانشجو 4 نبش چهارراه اول

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

پند !

این حکایت بسیاااار عالیست اگه گفتید چرا؟!

....
مردی چهار پسر داشت. آنها را به ترتیب به سراغ درخت گلابی ای فرستاد که در فاصله ای دور از خانه شان روییده بود:

پسر اول در زمستان، دومی در بهار، سومی در تابستان و پسر چهارم در پاییز به کنار درخت رفتند.

سپس پدر همه را فراخواند و از آنها خواست که بر اساس آنچه دیده بودند درخت را توصیف کنند .

... پسر اول گفت: درخت زشتی بود، خمیده و در هم پیچیده.

پسر دوم گفت: نه.. درختی پوشیده از جوانه بود و پر از امید شکفتن.....

پسر سوم گفت: نه.. درختی بود سرشار از شکوفه های زیبا و عطرآگین.. و باشکوهترین صحنه ای بود که تابه امروز دیده ام.

پسر چهارم گفت: نه!!! درخت بالغی بود پربار از میوه ها.. پر از زندگی و زایش!
۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

اهمیت علم

«اهمیت علم بیش از آن که درکشف حقایق تازه باشد، در کشف شیوه های تازه ی اندیشیدن است.» – ویلیام براگ

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

فزیک 3 تجربی و ریاضی

اینم برای بچه هایی که زیاد می پرسن :

بچه ها کانون شهدا من هم فیزیک 3 ریاضی دارم و هم تجربی

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

موزه علم

سال‌ها پیش فرصت دیدار از موزه علوم لندن (بریتیش میوزیم) را یافتم. آن موزه از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده بود و در هر بخش، ده‌ها نفر مشغول دیدار از انواع وسایل و ابزارهای گوناگونی بودند که از گوشه‌وکنار جهان، جمع‌آوری و به انگلستان منتقل شده بود و با هنرمندی و دقت در آن موزه نگهداری می‌شد. این موزه از چندین بخش تشکیل شده بود. در بخش مربوط به اندازه‌گیری، انواع وسایل مکانیکی، الکتریکی و اپتیکی به ترتیب تقدم زمانی وجود داشت. از هر وسیله، یک نمونه در ویترین شیشه‌ای بسته قرار داشت و نمونه‌های بدلی (که کاملا شبیه اصل بود)، به تعداد زیاد در دسترس بازدیدکنندگان بود. همه افراد می‌توانستند آزادانه این نمونه‌ها را بردارند، آنها را لمس و بررسی و یادداشت‌برداری کنند.
بازدیدکنندگان از همه رده‌های سنی بودند، از کودکان کودکستان تا سالمندان پژوهشگر. افراد دسته‌دسته یا به شکل فردی از این موزه دیدار می‌کردند و در هر قسمت هم راهنمایان به پرسش‌های بازدیدکنندگان پاسخ می‌دادند یا اطلاعات لازم را در اختیار آنها می‌گذاشتند. بر در و دیوار این موزه، جمله‌هایی مانند «سکوت را رعایت کنید»، «به وسایل دست نزنید» و «نزدیک نشوید» وجود نداشت، همه در آرامش به مشاهده دستگاه‌ها و بررسی ساختار آنها مشغول بودند.
آن روز دریافتم که موزه بیش از هر کلاس درسی، آموزنده و اثربخش است. مثلا در همین بخش اندازه‌گیری، بازدیدکنندگان در مدت‌زمان کوتاهی با انواع ترازوها، قپان‌ها، جعبه سنگ‌ها که از گوشه‌وکنار جهان فراهم شده بود، آشنا می‌شدند. آنچه من به‌عنوان ترازوی ارشمیدس، ترازوی ابوریحان و ترازوی حکیم عمر خیام در کتاب «میزان‌الحکمه» خازنی خوانده بودم، در آنجا عملا در حال کار دیدم. ذوق و شوقی که بازدیدکنندگان از تماشای اتاق کار جیمز وات و وسایلی که فارادی با آنها کار می‌کرد، از خود نشان می‌دادند، مرا آرزومند روزی می‌کرد که ازاین‌دست موزه‌ها در تهران و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک ایران داشته باشیم.

اسفندیار معتمدی . کارشناس تاریخ علم 

روزنامه شرق 11 خرداد 1393

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر

تکلیف کلاسهای کانون وکیل آباد

دانش آموزان عزیز 

ااز آنجا که هر شبانه روز تنها 24 ساعته و هر هفته فقط 7 روز نمیشه همه موسسه ها و دبیرستانها تدریس داشته باشم!

لذا ببه دلیل کمبود وقت متاسفانه تابستان کلاسهای کانون وکیل آبادم کنسل شد 

دانش آموزان این نواحی میتونن در کلاسهای من در آموزشگاه نیلوفر (دانشجو 4) ثبت نام کنن



۱۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کوروش رزمگیر