یکی از دانش آموزان سوال خوبی پرسید که چرا همیشه ضریب اصطکاک کمتر از یک هست؟

 

سایت رسمی مهندس رزمگیر

 

در حقیقت میشه اینجوری سوال رو مطرح کرد که آیا ممکنه ضریب اصطکاک بزرگتر از یک بشه
. در سطوح شیبدار این رابطه رو بدست میاریم :

Mus = tan (teta)
یعنی آیا می توان سطحی رو پیدا کرد که زاویه بیشتر از 45 درجه داشته باشد و جسم روی آن سقوط نکند؟
!


با سرچی که کردم جواب سوال + تاریخچه ای از این نیرو

موارد زیر رو بدست آوردم امیدورام کمک کننده باشه:

1.اولین بار قوانین کلاسیک اصطکاک توسط داوینچی کشف شد (قرن پانزدهم)

2. اولین بار لئونارد اویلر در قرن هجدهم بین نیروی اصطکاک ایستایی و جنبشی تفاوت قائل شد .

3.ضریب اصطکاک به طور تجربی و با آزمایش به دست می آید و دارای فرمول نیست.

4.ضریب اصطکاک ایستایی "معمولا" از ضریب اصطکاک جنشی بیشتر است . در بعضی موارد مانند تفلون بر روی تفلون این دو مقدار با هم برابرند . علت بیشتر بودن اصطکاک ایستایی از جنبشی رو هم که تو کلاس بهتون گفتم

 5. ضریب اصطکاک میتونه بیشتر از یک هم باشه!

در ادامه مطلب بیشتر مشخص میکنم این موضوع رو

به عنوان مثال مس بر روی مس ضریب اصطکاک دقیقا 1 است . یعنی برای به حرکت درآوردن یک جسم ساکن روی سطح افقی به اندازه وزنش باید بهش نیرو وارد کنین .

به عنوان مثال در جدول روبرو می تونین ضریب اصطکاک ایستایی برای سطوح مختلف رو که با آزمایش به دست آمده ببینین :

 

همونطور که مشاهده می کنین در بعضی موارد این ضریب بزرگتر از یک هست .

 

6. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که ضریب اصطکاک می تواند حتی منفی باشد !

Deng, Zhao; et al. (October 14, 2012), "Adhesion-dependent negative friction coefficient on chemically modified graphite at the nanoscale", Nature, Bibcode:2012NatMa..11.1032D, doi:10.1038/nmat3452, retrieved November 18, 2012, lay summaryR&D Magazine (October 17, 2012)

 

برای ملحق شدن به ما در تلگرام : 

 

سایت رسمی مهندس رزمگیر