وزیر آموزش و پرورش: فردی که از طرف رئیس جمهور مامور است هر سال اوایل شهریورماه مدارس را تهدید کند که شهریه اضافه از دانش آموزان دریافت نکنند. ویژگی مهم این وزیر از رو نرفتن است، زیرا تاکنون گزارشی از اثربخشی این تهدیدات به دست نرسیده است.
مدرسه: موسسه ای که برای با سواد کردن فرزندان شما مقدار انبوهی پول از شما می گیرد و در نهایت یک عدد بچه تخس و آشنا به تمام خلافه ای رایج جامعه تحویل می دهد.  
پیش دانشگاهی: هنوز هیچکسی نفهمیده نقش این واحد علمی چیست!! دانشمندان با ابراز شگفتی معتقدند نقشی که آپاندیس در بدن دارد، پیش دانشگاهی در سیستم علمی کشور دارد.
 
کنکور: مانع، مشکل، عقده، غم، رنج، زجر، استرس، سرزنش، تحقیر، بدبختی. (لغتنامه شهرخدا؛ جلد 1، صفحه 1)
کلاس کنکور: واحدی علمی که با دریافت مبالغ هنگفت، همان چیزهایی را به شما می گوید که در کتاب های درسی گفته اند. این واحد بخشی از پول های کلان دریافتی را به رتبه های برتر کنکور که هرگز به این کلاس ها نیامده اند می دهد تا در تلویزیون بگویند " عامل موفقیت ما تلاش، برنامه ریزی و حمایت خانواده بوده است".
دانشگاه ملی: محلی که جوانان در آن با مسائلی مانند اعتصاب غذا به خاطر غذا، اعتراض سیاسی به همه چیز، تجربه شکست عشقی، مایکل جکسون و متالیکا، مهاجرت از ایران و خیلی چیزهای دیگه که ربطی به علم و علم آموزی ندارند آشنا می شوند. 
دانشگاه آزاد: بنگاهی اقتصادی است که در زمینه جذب مشتری نوآوری های شگفت انگیزی دارد. استراتژی این کمپانی تاسیس شعبه ای از دانشگاه در هر جایی است که زمین، آدم و پول وجود داشته باشد؛ مثلا تاسیس دانشگاه در روستایی 500 نفره با 516 کد رشته تحصیلی. همچنین برای اولین بار در جهان در این موسسه در قبال افزایش شهریه دریافتی، میزان خدمات ارائه شده کاهش می یابد. این نوآوری شگفتی تمام اساتید بازاریابی را رقم زده است.  
مدرک تحصیلی: ابزاری است که هر کسی در ایران یک یا چند عدد از آنها را دارد. این وسیله کاربردهای فراوانی مانند تمیزکردن لای دندان ها را دارد. با افزایش کاربردهای این وسیله انواع متفاوتی از آن در ایران تولید می شود. به عنوان مثال می توان از دیپلم یا دکترا، جعلی یا واقعی، داخلی یا خارجی، دولتی یا آزاد، مجازی یا حضوری، پژوهش محور یا آموزش محور و غیره نام برد. آخرین نوآوری در این ابزار مدرک بورسی های قانونی یا غیرقانونی بوده است. دانشمندان در مورد این نوآوری نیز ابراز شگفتی کرده‌اند و هنوز هم دارند ابراز می‌کنند.‌
روزنامه اعتماد - 24 اردیبهشت 94 - علی سلیمان پور