آیا ریاضی سخت است؟ با نگاهی اجمالی به میانگین این درس در کنکورهای گذشته به جواب مثبتی برای این سوال می رسیم.

اما واقعیت : زمان پاسخگویی به هر سوال درس ریاضی در رشته ریاضی حدود 93 ثانیه می باشد که مسلما اساتید طراح سوال کنکور به این نکته توجه دارند، شاید بتوان به تعداد محدود سوالاتی را یافت که زمان لازم برای پاسخگویی به آنها بیش تر این مقدار باشد. ولی چرا در پاسخ های ارائه شده از طرف موسسات آموزشی مختلف با جواب های بسیار طولانی برای این درس مواجه هستیم؟ که خود این امر باعث این تصور غلط شده که نمی توان سوالات ریاضی را در زمان اختصاص یافته با آن پاسخ داد. با بررسی سوالات این درس متوجه خواهیم شد هرکدام از سوالات درس ریاضی با تکنیکی خاص حل خواهند شد که درصورت استفاده از این تکنیک ها زمان اختصاص یافته به هر سوال کاملا منطقی و کافی به نظر می رسد.

بقیه در ادامه مطلب ... 


یکی دیگر موضوعاتی که باعث دشوار به نظر رسیدن این درس شده است این است که بسیاری از دانش آموزان به پیش نیاز های مباحث مختلف در این درس توجهی نمی کنند. برای مثال در رشته ریاضی حدود 7 الی 8 سوال از مبحث مشتق و کاربرد مشتق مطرح می شود، بسیاری از دانش آموزان به طور مستقیم به سراغ این سرفصل رفته اما با شکست مواجه شده و در حل تست های این مبحث با مشکل مواجه می شوند. اما دلیل چیست؟ برای یادگیری و فهمیدن مبحث مشتق باید بر حد مسلط بود، به بیانی دیگر مبحث حد پیش نیاز مبحث مشتق می باشد. در ادامه به بررسی اجمالی هرکدام از دروس زیرمجموعه ریاضی می پردازیم:

1.دیفرانسیل، حسابان و ریاضیات پایه: معمولا تعداد 25 سوال از این درس مطرح می گردد که بخش اعظمی از سوالاتی که دانش آموزان پاسخ می دهند از این درس است، چرا که این مباحث از سال اول به تدریج در درس ریاضی شروع و در سال چهارم به دیفرانسیل ختم می شود. عموم دانش آموزان با مطالعه ی این درس مشکلی نداشته و آن را در اولویت قرار می دهند.

2. هندسه تحلیلی: حدود 8 سوال از این درس مطرح می شود و برخلاف تصور عموم درسی است که می توان با صرف زمانی بسیار کم تر برای یادگیری آن نسبت به درس دیفرانسیل به سوالات آن پاسخ داد.

3. هندسه 1 و 2: از این دو درس نیز حدود  سوال 8 مطرح می شود. با بررسی سوالات چند سال اخیر این درس می توان متوجه این نکته بسیار مهم شد که اکثر سوالات این درس از روابطی مطرح می شود که در بخش تمرینات کتاب آمده اند.

4. ریاضیات گسسته و جبر و احتمال: تعداد سوالات مطرح شده از این درس حدود 13 می باشد. می توان از آن به عنوان سخت ترین بخش سوالات ریاضی نام برد. پیشنهادی معقول برای این درس تمرکز بیشتر بر بخش احتمال می باشد که هم بودجه بیشتری داشته هم حل تست های آن راحت تر می باشد.

نتیجه گیری: سوالات درس ریاضی سخت است مگر اینکه در هر سوال دانش آموزان با تکنیک آن سوال آشنا باشند. پس می توان این درس را درسی کاملا تکنیکی دانست...

با آرزوی موفقیت برای تمامی دانش آموزان ایران زمین

مقاله ای از : مهندس سجاد مولایی