اخیرا دو فیلم در دنیای سینما به نمایش در آمده اند که در مورد نوابغ هستند .

اولی فیلم تئوری همه چیز (The Theory of Everything) است که بر اساس کتاب خاطرات همسر استیون هاوکینگ فیزیکدان بزرگ عصر ما ساخته شده و دومی هم بازی تقلید (The Imitation Game) است که داستان زندگی آلن تیورینگ اولین مبدع کامپیوتر را به تصویر می‌کشد.

«تئوری همه چیز» را جیمز مارش ساخته و ادی ردمین در آن نقش استیون هاوکینگ را بازی کرده است. فیلم به صورت مشخص روی رابطه استیون هاوکینگ با همسر اولش جین متمرکز است. تئوری‌های فیزیک و کهکشان‌شناسی که توسط هاوکینگ ارائه شده‌اند هم در فیلم نقش زیادی دارند.

با توجه به اینکه استیون هاوکینگ زنده است، احتمال آن‌که این فیلم سینمایی به زندگی واقعی هاوکینگ شباهت داشته باشد، زیاد است.



«بازی تقلید» را هم مورتن تیلدام ساخته و بندیکت کامبربچ در آن نقش آلن تیورینگ را بازی کرده است. تیورینگ نابغه ریاضی و رمز شکنی بود و ماشین ابداعی او در جریان جنگ جهانی دوم باعث شد متفقین راهی مخفی برای رمز شکنی اطلاعات نازی‌ها پیدا کنند. این روش باعث کوتاه‌تر شدن جنگ جهانی دوم شد.

بازی بندیکت کامبربچ (که احتمالا او را از سریال شرلوک به یاد دارید) در نقش تیورینگ، جنبه خاصی به این شخصیت داده و حتی مجله تایم چند ماه پیش شماره‌ای را به «نبوغ در سینما»‌ اختصاص داد و عکس کامبربچ را روی جلد آورد.



هر دوی این فیلم‌ها توجه تماشاگران و منتقدان را به خود جلب کرده‌اند. «تئوری همه چیز» کاندیدای اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (ادی رد مین) و بهترین بازیگر زن (فلیسیتی جونز) شد که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد . «بازی تقلید» هم کاندیدای اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (بندیکت کامبربچ) و بهترین بازیگر زن (کرا نایتلی) شد که اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد .



همزمانی نسبی اکران این دو فیلم باعث شده نظرات مختلفی درباره نحوه نمایش زندگی نوابغ در سینما هم مطرح شود.



هر دو فیلم درواقع زندگی نوابغ انگلیسی را تصویر می‌کنند که هر یک با چالش‌هایی در زندگی شخصی‌شان مواجه‌اند. همچنین شخصیت‌های زن قوی در کنار آنها حضور دارند. البته این دو نابغه در زندگی شخصی‌شان برخورد متفاوتی با چالش‌های اجتماعی داشته‌اند.



برای اینکه داستان این فیلم‌ها را لو ندهیم، بیشتر از این پیش نمی‌رویم. اگر دوست دارید «تئوری همه چیز» و یا «بازی تقلید» را ببینید، این فیلم‌ها هنوز در ونکوور روی پرده هستند.


 برگرفته از سایت : http://rouznameh.net