چند روزی است که عکس یک لباس راه راه زنانه دنیای اینترنت را پر کرده است. از توئیر گرفته تا فیسبوک و گوگل پلاس، افراد عکس این لباس رو آپلود کرده و از دوستان خود در مورد رنگ‌ لباس می‌پرسند. نکته‌ی حیرت‌‌انگیز در مورد این عکس تفاوت‌ عمده‌ در نظرات افراد است. برخی لباس را سفید و نارنجی و بعضی دیگر سیاه و آبی می‌بینند. ولی ریشه این نظرات منتاقض در چیست؟

2622C22600000578-0-image-a-32_1425001827044

جواب این پدیده در توضیح واژه‌ی ثبات رنگ Color constancy پوشیده شده است. ثبات رنگ به ما اثبات می‌کند که رنگ‌های دیده شده توسط ما فقط ثباتی در ذهن شخص ما دارند و ممکن است که رنگ دیده شده توسط ما هم‌خوانی دقیقی با رنگ واقعی آن چیز نداشته باشد. برای درک بهتر دلایل برداشت‌های متفاوت از این عکس بهتر است در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اصولا چرا ما رنگ‌ها را می‌بینیم؟

دیدن رنگ‌ها فرایندی است که به واسطه‌ی آن موجودات زنده و یا ماشین آلات قادر به تشخیص رنگ اشیاء بر اساس طول موج مختلف نور منعکس، منتقل، و یا ساطع شده از آن شیء هستند. در انسان نور توسط چشم و به واسطه‌ی یاخته‌های استوانه‌ای و مخروطی دریافته شده و به سیگنال‌ تبدیل شده و به قشر بینایی مغز فرستاده می‌شوند. در این قشر سیگنال‌ها دریافت، بررسی و پردازش شده و درکی ذهنی از آن رنگ پدید می‌آید. منظور از درک ذهنی این است که لزوما این درک تطابق کامل بر واقعیت نداشته و تجربی‌ای شخصی برای فردی است که آن پدیده را درک می‌کند. در سازوکار ثبات رنگ‌ها Color constancy در مغز ما، یک شی آشنا، فارغ از درک مقدار نور ساطع شده از آن، با رنگی سازگار تشخیص داده می‌شود.

black-and-blue-dress برای پخش روی عکس کلیک کنید

در واقع ذهن شما به نوعی برخی رنگ‌ها را تخمین می‌زند. این تخمین زدن می‌توانند با فاکتور‌های مختلفی گره خورده باشد. به طور مثال در این مورد خاص اگر افراد مدتی زیادی در مجاورت رنگ آبی قرار گرفته باشند، لباس را به رنگ سفید و نارنجی می‌بینند و افرادی که لباس را به رنگ آبی و سیاه می‌بینند، احتمالا زمان بیشتری در مجاورت رنگ زرد قرار داشته‌اند.

شایان ذکر است که مورد بالا به تنهایی نمی‌تواند دلیل اصلی برای درک شما از رنگ‌ها باشد. عوامل دیگری چون خستگی و صفحه نمایشی که با آن این عکس را تماشا کردید نیز می‌توانند بر درک شما از این عکس تاثیر بگذارند.

در نهایت خیالتان را راحت کنیم. رنگ واقعی لباس آبی و سیاه است.

26265DF300000578-2971409-image-m-37_1425041772033

برگرفته از سایت گمانه