تعداد سایت بسیار زیادی در اینترنت هست که این مطلب رو گزارش کرده اند که قلب شکسته واقعا وجود داره!

من معمولا به این مطالب جذاب علمی همیشه مشکوکم ! معمولا هم ریشه این مطالب رو بگیرین میبینید که یک مطلب علمی یا ساده سایی شده یا به شکل خاصی که جذاب بشه درآورده شده 

اصل مطلب اینه : " تحقیقات صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد که اصطلاح «قلب شکسته» واقعیت داشته و در این شرایط تغییراتی درون ساختار قلب ایجاد می‌شود.

سندرم قلب شکسته از جمله نام‌هایی است که برای «کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو» انتخاب شده است؛ در این شرایط بخشی از قلب فرد بطور ناگهانی تضعیف شده و عملکرد بخش‌های دیگر دشوار می‌شود.

در این زمان بطن چپ قلب تغییر شکل داده و یک حالت گردن باریک و ته گرد ایجاد می‌شود.

حدود سه چهارم افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو تحت استرس شدید عاطفی یا جسمانی ناشی از شکست در عشق یا سوگواری قرار می‌گیرند؛ در طی دوره‌های تجربه استرس، انتشار ناگهانی و بیش از اندازه هومورن‌ها – معمولا آدرنالین – باعث ایجاد تغییر در بخش‌هایی از عضله قلب می‌شود."

مثل این مقاله در سایت کانون که متاسفانه مثل تمام سایتهایی که این مطلب رو آورده اند هیچ منبعی ذکر نشده http://www.kanoon.ir/Article/78200

مطلب رو تو اینترنت سرچ کردم ... تمام سایتهای فارسی یک متن رو کپی پیست کرده اند و عملا شاید تعداد مقالات فارسی که خیلی زیاده همشون عین هم هستند!

با سرچ بیشتر و البته در سایتهای انگلیسی زبان به نظر میاد تحقیقاتی در زمینه اثرات استرس بر روی قلب انجام شده

تا اینکه به یک مطلب جالب برخوردم...به نظر میرسد خود این محققان هم از ساده سازی و عوامانه کردن نتیجه تحقیقاتشون به تنگ آمده اند!

یک مطلب که در بعضی مقاله ها آورده شده اینه :

" به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ در سال 2005، پژوهشگران گروه مطالعاتی قلبی و عروقی بیمارستان جان هاپکینز، از نشریه پزشکی نیوانگلند به دادگاه شکایت بردند. آنها معتقد بودند که نتیجه تحقیقات علمی‌شان در این نشریه به صورت غیرعلمی به چاپ رسیده است. در واقع نتایج تحقیقات این گروه از پزشکان باعنوان بیماری «قلب شکسته» واقعیت دارد به چاپ رسیده بود. 

در بیانیه این گروه آمده بود: «ما هیچگاه از واژه سندرم یا بیماری قلب شکسته استفاده نمی‌کنیم و واژه علمی «کاردیومیوپاتی استرس» را به کار می‌بریم که به معنای ضعیف شدن عملکرد عضلات قلب به دلیل اضطراب و استرس است.» با وجود حمایت گروهی از پزشکان از این دادخواست، دادگاه در نهایت دادخواست این گروه از پزشکان را رد کرد."

امیدوارم در آینده صحت این داستان و علمی بودن یا نبودنش با بررسی بیشتر روشن بشود!بخصوص توسط سایت گمانه که یکی از بهترین سایتها در این زمینست! که البته فکر کنم فقط همین یک سایت در زمینه بررسی شایعات و موضوعات علمی و شبه علمی کار میکنه!